FrågaPROCESSRÄTTVittna31/12/2021

Ersättning förlorad arbetstid när jag närvarar i hyresnämnden?

Kan jag få ersättning för förlorad arbetsinkomst då jag vittnar vid hyresnämnden, och vem betalar den i så fall, och finns det i så fall någon blankett, som man kan skriva ut? Jag är inkallad som vittne.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline. I enlighet med 36 kap. 24 § Rättegångsbaken har du rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst när du kallas som vittne. Blankett att fylla i kommer att finnas att tillgå i receptionen till den domstol där hyresnämnden befinner sig. Hoppas du fick svar på din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare