Ersättning för veterinärkostnad

Hej.

Om en hund skadar sig på en trapp som är kommunalägt bostadsföretag, finns det någon lag som ger möjlighet att de ersätter veterinärkostnaden?

Vilken lagtext skall jag leta i om det finns?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få ersättning för en veterinärkostnad kan man främst försöka kräva skadestånd. Regler om när man kan kräva skadestånd finns i skadeståndslagen. Inom skadeståndsrätten anses djur vara egendom, och när dessa skadas brukar man säga att man lidit en sakskada. Enligt lag kan du få ersättning för en sakskada när den som orsakar skadan gjort detta av vårdslöshet eller oaktsamhet (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Från det du angett i din fråga blir det tyvärr svårt att säga att kommunen av vårdslöshet eller av oaktsamhet orsakat skada på din hund. Därmed blir det svårt för dig att kunna kräva ersättning för skadan.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare