Ersättning för skada som uppkommit i samband med bussåkande

Min pojkvän ramlade i bussen när föraren gjorde en panikbromsning innan busshållplatsen. 5 personer föll. Min pojkvän bröt nyckelbenet. Han är ännu inte svensk medborgare. USA medborgare. Men bott här i snart 5 år. Han har bara hemförsäkring på Folksam. Har han rätt till nåt skadestånd o hur går det till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din pojkvän kan få ersättning från bussens trafikskadeförsäkring enl. 10 § första stycket trafikskadelagen, då personskadan uppkom i samband med fordonets framfart. För att erhålla skadestånd bör ni kontakta bussbolaget som i sin tur får hänvisa er vidare till deras försäkringsbolag.

Ersättningen omfattar sjukhuskostnader, inkomstförlust och ersättning för sveda och verk enl. 5 kap. 1 § skadeståndslagen.

Det går i andra hand att rikta en skadeståndstalan mot bussbolaget såsom principalansvarig för busschaffuörens agerande enl. 3 kap. 1 § skadeståndslagen. Detta är emellertid en omfattande process och kräver att busschaffuören, under omständigheterna, agerat på ett felaktigt eller försumligt sätt vilket kan vara problematiskt att bevisa.

Min rekommendation är att kontakta bussbolaget och hänvisa till trafikskadelagen.

Hoppas det var till hjälp och lycka till!

Vänligen,

Oskar JohanssonRådgivare