Ersättning för skada som orsakats av hund

Jag och min hund blev överfallena av 2st lösa hundar I skogen. Min hund avled och jag har bet över knän och i huvudet. Ägarna syntes inte till.

Vad har jag rätt till?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som hundägare har man ett strikt ansvar för de skador som hunden orsakar (19 § lag om tillsyn över hundar och katter). Detta betyder att man som hundägare ska betala för de skador som orsakats av hunden, oavsett om man som ägare har betett sig på ett sätt som bidragit till skadan eller inte. Din hund har avlidit och du har själv lidit kroppsskador på grund av du och din hund blev överfallna av de andra två hundarna. En hund är, i skadeståndsrättslig mening, en sak. Detta betyder att förlusten av din hund utgör en sakskada (se 2 kap. 1 § skadeståndslagen). De skador som du har lidit, i form av bett på knät och i ansiktet, utgör personskador som också ska ersättas (2 kap. 1 § skadeståndslagen).

Hur stor ersättningen blir beror bland annat på hur omfattande skadan är. Om man har lidit en personskada så kan man bland annat få ersättning för inkomstförlust, sjukvårdskostnad m.m (5 kap. 1 § skadeståndslagen). Vad gäller sakskadan så ska ersättning utgå för, bland annat, sakens värde eller reparationskostnader och andra skador som uppstått (5 kap. 7 § skadeståndslagen). Eftersom din hund har avlidit så är det hundens värde som ska ersättas. Det värde som man då ska utgå ifrån är det värde som hunden hade när den avled. Det är således inte den summa som du betalade när du införskaffade hunden som är av betydelse. Ersättningen påverkas bland annat av hunden ålder och tillstånd.

Sammanfattningsvis kan det konstateras att du som skadelidande har rätt till ersättning för både person- och sakskada. Detta förutsätter dock att det går att ta reda på vem som äger de hundar som attackerade dig.

Om du är i behov av fortsatt vägledning så är du varmt välkommen att återkomma till oss. Du kan boka tid på Lawlines hemsida (https://lawline.se/boka).

Med vänliga hälsningar

Felicia HauzenbergerRådgivare