Ersättning för självrisk

Hej

Jag var inblandad i en vad jag antar kallar olycka när jag var ute och körde en motorcykel.

När jag åkte hem från en kompis såg jag en kraftigt berusad man liggandes halvvägs ut mitt på vägen och jag stannade för att se hur han mådde. Det stannade även flertalet passerande fordon och gående.

Efter mycket kravlande av den berusade som hamnade mer och mer ute i vägen så försökte han resa på sig och satte sin hand på mitt ben ur ingenstans och halvvägs upp ramlade han och bröt av en av sidoväskorna samt en blinkers och gav repskador på bakre skärmen.

Polisen kom efter en stund och hämtade upp den berusade mannen då han var aggressiv och svingade mot flertalet personer och träffade en som lämnade platsen senare.

Polisen sa att dem skulle göra en rapport på parkeringsskada på min motorcykel eftersom jag stod stilla när det hände.

Min fråga i det stora hela är hur jag ska se till så jag inte drabbas av detta ekonomiskt, jag ska göra en skadeanmälan men antar att jag kommer åka på självrisken eftersom det är ganska mycket som behöver bytas, kan jag be försäkringsbolaget ta det med den berusade mannen som skadade min motorcykel eller kommer jag behöva stå för det hela?

Om det annars skulle vara så att försäkringsbolaget inte vill ta det med han, hur kan jag ekonomisk ersättning av den berusade personen då jag inte tycker jag ska behöva stå för notan för hans gärningar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om fordonet varit parkerat kan man mycket riktigt få ersättning för parkeringsskada men då krävs att skadan orsakats av ett annat okänt motorfordon, se här. Vidare täcker inte din trafikförsäkring skador på ditt eget fordon.

Min bedömning är istället att den berusade mannen gjort sig skyldig till skadegörelse. Har du en vagnskadeförsäkring så finns det möjlighet att du kan få ersättning ur denna. Vagnskadeförsäkring ingår normalt om du har helförsäkring på fordonet. I så fall ska du kontakta försäkringsbolaget där du har denna försäkring. Som regel kan man inte få både försäkringsersättning och skadestånd. När försäkringsbolaget betalat ut ersättning tar försäkringsbolagets din plats och får rätt att kräva skadevållaren på skadestånd. Du kan såklart kräva skadestånd för eventuell självrisk enligt nedan om personen inte ersätter dig frivilligt.

Har du ingen vagnskadeförsäkring eller garanti så är min bedömning att den skadevållande personen kommer få stå för hela skadan på ditt fordon. Enligt Skadeståndslagen 2 kap. 1§ så ska den som uppsåtligen eller av oaktsamhet orsakar sakskada ersätta denna. Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning samt eventuell annan kostnad till följd av skadan, se Skadeståndslagen 5 kap. 7§.

Du bör meddela den skadevållande personen att du kommer att kräva skadestånd och eventuellt kontakta dennes försäkringsbolag om personen har en ansvarsförsäkring. Vill personen inte frivilligt betala så kan du lämna in en stämningsansökan hos tingsrätt. Om domstolen fastslår att du har rätt till skadestånd kan du sedan vända dig till Kronofogden för att få hjälp att få ut pengarna.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare