Ersättning för parkeringsskada

Hej

jag har en bil som blev påkört när den var parkerat i min hyrda parkerings plats. under tiden när vi var på semester. jag upptäckte skadan först när jag kom hem från min resa jag gjorde en skadeanmälan till min försäkrings bolag och polis anmälan men jag fik ingen ersättning deras svar till mig var.

För att en skada ska ersättas som parkeringsskada krävs att det klart går att bevisa att skadan dels kan

orsakat av ett okänd motorfordon och dels att skadeplatsen och tidpunkten då skadan inträffade är

känd,I detta fall är skadans utseende inte tillräckligt för att styrka parkeringsskada. Det finns inga spår

efter trafikpliktigt fordon som förklarar hur det skulle ha gått till.

jag har överklagat beslutet men fik avslag ändå. deras svar var.

Du kan inte få någon ersättning . det beror på att det inte framgår av skadans utseende att det har orsakat

av annat motorfordon. För att vi ska kunna betala måste det vara bevisat att ett okänt motorfordon

orsakade skadan under tiden bilen var parkerad. uppgifterna måste även få stöd från annat håll, t ex

genom vittne.

Vad ska jag Göra ?

tack för att ni finns till hjälp.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du har gjort rätt i att vända dig till ditt försäkringsbolag, eftersom de reglerar parkeringsskador. Deras reglering görs utifrån trafikskadelagen och riktlinjer ifrån Trafikförsäkringsföreningen, så om du vill ha större förståelse för vad ditt försäkringsbolag reglerar efter så kan du läsa på mer.

För att få ersättning

För att få ersättning för en parkeringsskada krävs: (1) att din bil varit parkerad, och (2) att skadan uppkommit av ett okänt fordon (Trafikförsäkringsföreningen).

Beviskravet

För att en ska kunna få ersättning för en parkeringsskada är beviskravet för skadan på bilen att det ska vara klart mer sannolikt att bilen blivit påkörd av ett motordrivet fordon medan bilen varit parkerad än motsatsen (ARN 1991-4519). Du måste därmed visa på att det är mer sannolikt att bilen fick sin skada när den var parkerad än när den exempelvis kördes. Vidare så är det tyvärr inte tillräckligt med dina egna uppgifter om skadan för att du ska kunna få ut ersättning. Det krävs även att ett vittne och/eller att andra omständigheter kan stödja skadans uppkomst. Exempel på andra omständigheter kan vara sådant som skadans utseende eller att du kan beskriva var och när fordonet stod parkerat (Trafikförsäkringsföreningen).

Mina rekommendationer

De svar du har fått ifrån ditt försäkringsbolag visar på att de anser sig ha en otillräcklighet i bevisning för hur skadan uppkom. Jag skulle försöka stärka min bevisningen igenom att hitta vittnen. Du kan även ringa till ditt försäkringsbolag och fråga vad de saknar i din anmälan, för att på sådan väg förstå vilken information de behöver för att kunna göra en annan bedömning.

Omprövning

Om du efter denna information känner att du skulle behöva en omprövning av ditt beslut så kan du meddela ditt försäkringsbolag att du vill ha ditt ärende omprövat av Trafikförsäkringsföreningen.

Jag hoppas att du känner att du har fått ett tydligt svar på dina frågor, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare