Ersättning för normalt slitage i ugn

Hej!

Räknas fastbränt fett i ugnen som normalt slitage i en hyresrätt när man ska flytta ut och ha städbesiktning på den? Och i såfall ingår ugnsplåtar i det också eller det är bara själva ugnen? För min hyresvärd anser att jag ska betala för fastbränt fett i ugnen och på plåtarna.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Regler om hyrestagares rättigheter och skyldigheter finner du i 12 kap. Jordabalken (här). Hyresgäster är skyldiga att väl vårda lägenheten och ersätta skador som uppstår genom vårdslöshet eller försummelse (12 kap. 24 § st. 1 JB).

Som du helt korrekt identifierat har hyresgäster dock rätt till "normalt slitage", eller, som det ofta kallas, "sedvanligt bruk". Överlag kan sägas att väldigt mycket faller in under kategorin sedvanligt bruk. Som exempel på sådant som bedömts vara sedvanligt bruk kan nämnas slitna golvytor och till och med rökning inomhus (!). Som exempel på sådant som faller utanför begreppet kan nämnas spruckna handfat. Utan närmare kunskap om situationen skulle jag vilja säga att fastbränt fett i ugn och på plåtar troligtvis faller in under begreppet sedvanligt bruk eftersom det knappast är något resultat av försummelse eller någon "onormal" aktivitet i hemmet.

Hoppas att svaret är till hjälp och tveka inte att höra av dig ifall du har några fler frågor!

Vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare