Ersättning enligt 3 § lag om namn och bild i reklam

Vad är en rimlig ersättning för mig att få av ett fotoföretag som använt en bild på mig utan min tillåtelse i reklamsyfte?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 1 § lagen om namn och bild i reklam får näringsidkare inte vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans bild utnyttjas utan dennes samtycke. Fotoföretaget är uppenbarligen en näringsidkare. Eftersom du skriver att de utan din tillåtelse använt en bild på dig i reklamsyfte måste jag också dra slutsatsen att de marknadsfört en vara, tjänst eller annan nyttighet. Fotoföretaget har alltså brutit mot 1 §.

I 3 § samma lag står det att den som bryter mot 1 § ska utge skäligt vederlag till den vars bild har utnyttjas. Dessutom ska skadestånd utgå, om brottet mot 1 § skett uppsåtligen eller oavsiktligt (vilket man ganska säkert kan utgå ifrån att det har). Frågan är alltså vad som ska anses vara skäligt vederlag, samt hur högt skadeståndet ska bli.

Här följer utgången i ett antal rättsfall. Tyvärr håller vi på att bygga om vår hemsida, och därför fungerar inte list-funktionen. Jag hoppas att det inte ska bli för rörigt ändå: År 1999 fick en känd skådespelare 75 000 kr i vederlag och ytterligare 50 000 kr i skadestånd. År 2001 fick en känd kroppsbyggare 20 000 kr i vederlag och ytterligare 10 000 kr i skadestånd. År 2010 fick en känd TV-profil 300 000 kr i vederlag och ytterligare 30 000 kr i skadestånd. År 2017 fick en känd idrottare 150 000 kr i vederlag och ytterligare 50 000 kr i skadestånd.

Vederlaget bestäms normalt sett utifrån vad man hade kunnat få i arvode om allt hade gått till på rätt sätt. Som framgår ovan kan detta vara ganska mycket. Är du känd kan du räkna med mer än om du inte är det. Jag rekommenderar att du tar fram underlag för hur mycket din bild kan anses vara värd. Hur gör du det? Ett sätt är att ringa runt till olika företag och fråga. Kanske finns det ett fackförbund eller liknande organisation för modeller som du kan stämma av med också. Den exakta summan kommer avgöras efter omständigheterna i just ditt fall. Det finns därför inte någon vidare, rent juridisk, vägledning att tillgå utöver fallen jag listat ovan.

Skadeståndet bedöms på liknande sätt. Hur mycket är ditt lidande värt i detta fall? Det är självklart omöjligt att sätta en siffra på lidande, i grund och botten handlar det bara om att höfta fram något. Vad är det för bild, och var sitter den? Exempelvis kan en vanlig oskyldig bild för en fotobutik inte medföra ett lika högt belopp som en "oanständig" (i brist på bättre ord) bild för något "oanständigt" (återigen i brist på bättre ord). Det "oanständiga" kan vara vad som helst, och kan variera beroende på person. Förhållandevis säkra kort, dvs. sammanhang som troligtvis kan medföra ett högre skadestånd i de flesta fall än annars kan vara exempelvis pornografi, diverse mediciner som antabus, antidepressiva läkemedel och neuroleptika, hjälp med skulder och SMS-lån, plastikkirurgi, pyramidspel, politiska partier etc.

För mig är det omöjligt att veta hur mycket du ska kräva, men jag hoppas att du mot bakgrund av mitt svar kan bilda dig en egen uppfattning. Jag hoppas också att du anser att du fått ett så bra svar på din fråga som omständigheterna medger, och jag önskar dig lycka till!

Jesper EngRådgivare