Ersättning efter trafikolycka vid okänd bilist

Hej.

Min syster blev påkörd av en bil när hon cyklade på en cykelbana tidigt en morgon. Fick en smäll på pannan vilket resulterade i två stygn i. Mannen som körde på smet från platsen men där var två män som jagade ifatt honom och då kom det fram till att han inte har märkt att han har kört en cyklist. Polis kom till platsen och tog bilder m. m.

Till min fråga. Har min syster rätt till skadestånd/ersättning isf hur ska hon gå tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till oss på Lawline med er fråga!

I fallet du beskriver blir trafikskadelagen tillämplig eftersom skadan har skett till följd av en bil som varit i trafik vid skadetillfället, 1 § Trafikskadelagen (TskL).

Din syster har rätt till ersättning
De skador som du beskriver att din syster har fått genom smällen och stygnen i pannan räknas som personskador. Eftersom det framkommer att hon har fått dessa skador till följd av krocken med bilen har hon rätt till trafikskadeersättning som utgår från bilistens trafikförsäkring, 11 § TskL.

Om det är en okänd bilist
Om ni inte känner till vem det var som körde bilen som skadade din syster kan ni vända er till Trafikförsäkringsföreningen för att få hjälp med ert ärende. Trafikförsäkringsföreningen finns till för att personer som har skadats av exempelvis ett okänt fordon ska kunna få ersättning på samma sätt som för ett försäkrat känt fordon. Ni kan alltså göra en skadeanmälan till Trafikförsäkringsföreningen för att få ersättning.

Om din syster har en olycksfallsförsäkring kan hon också ha rätt till ersättning från den olycksfallsförsäkringen, vilket hon bör kolla upp med sitt försäkringsbolag.

Vad omfattar ersättningen?
När det gäller personskador har din syster rätt att få ersättning enligt 5 kapitlet 1 § Skadeståndslagen för:
- Sjukvårdskostnader
- Sveda och värk (sådant som är övergående)
- Bestående skador (gällande ex. ärr och liknande)
- Ev. inkomstförlust
- Även ev. skador på de kläder som din syster bar vid olycksfallet samt andra kostnader som uppkommit till följd av olyckan.

Min rekommendation
Din syster bör göra en skadeanmälan till Trafikförsäkringsföreningen för att få ersättning därigenom. Hon kan även kontakta sitt försäkringsbolag för att se vad hon har rätt att få ersättning för genom sina försäkringar.

Hoppas att svaret var till hjälp, och ta hand om varandra nu!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare