Ersättning av Stockholms stad pga ojämn trottoar?

ramlat 2 juni på väg från stockholms universitet till gymmet på sveavägen. trottoaren var ojämn och jg fullkomligt flög. 3 men hjälpte mig kommer på fötterna och jag konstaterade att jag inte kunde lyfta min arm.

var på akuten den kvällen och sedan 2/6 har jag haft mycket smärta. har nu opererats för en ordentlig skada i axeln pga fallet.

är stockholmsstad skyldig? jag hade inte en mobil i handen när jag gick, platta skor och var koncentrerad. har vittnen som hjälpte mig men ingen jag har talat med efter olyckan. har inte hellre tagit några bilder på trottoaren.

sorry om jag skriver slarvigt men jag har en axellås i 6 veckor så det är pekfinger valsen med fel hand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Rätt till skadestånd?

Om trottoaren bedöms som felaktigt underhållen så kan du få skadestånd enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen pga försummelse vid myndighetsutövning (första stycket).

Belopp

Enligt 5 kap. 1 § skadeståndslagen ersätts sjukhuskostnader, förlorad inkomst pga skadan och i vissa fall lidande (se Trafikskadenämndens tabeller för referens).

Hur du kan gå vidare

Du kan skriva till Stockholm stad och förklara läget såsom du gjorde för mig och att du vill ha skadestånd enligt nämnda paragrafer. Jag kan inte ge ett svar på hur utfallet blir utan samtliga omständigheter och även då är det en bedömningsfråga om Stockholms stad varit försumliga eller om det var en självvållad olycka.

Om du inte får skadestånd vid begäran och fortfarande tycker att du bör få det, så kan du gå vidare med en stämningsansökan till Stockholms förvaltningsrätt. Maila gärna oss på info@lawline.se eller kontakta vår juristbyrå om du är osäker eller behöver vidare rådgivning i målet.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare