Erkännande i brottmål

Hej!

Två narkotika poliser knackade på hos en kompis idag och hade "bevis" på att han hade mottagit en beställning MDMA på 1g i Februari. Han var dum nog att erkänna till dom under förhör att det var han som hade beställt det igenom en kompis och även att han visste att det var narkotika. Detta gjorde han under press från poliserna som sa att det var en "solklar" dom i rättegång med det bevis dom hade vilket var egentligen bara att det paketet hade skickats till hans adress. Dom sa att han skulle få böter och en punkt i registret som skulle vara i 5 år. Finns det något sätt att ta sig ur den situation nu när han har erkänt? Ingen advokat var med under förhöret vilket dom verkligen pressade han att göra.

Mvh, Gustav

Lawline svarar

Hej Gustav!

I ett brottmål, till skillnad från ett dispositivt tvistemål, är ett erkännande inte bindande för rätten. Ett erkännande är endast ett bevisfaktum vars bevisvärde varierar avsevärt beroende på själva omständigheten. I det här fallet kan man ifrågasätta om poliserna bör uttala sig om att detta är en "solklart" fällande dom (det är domstolen som dömer) men det är egentligen en annan fråga. I det här fallet antar jag att ett åtal har väckts mot din kompis och vad han bör göra är att begära en offentlig försvarare när själva processen dras igång. Detta bör han få information om. Det är alltså inte helt "kört" förrän en lagakraftvunnen fällande dom har kommit till stånd och din kompis erkännande gör inte så att detta helt sonika läggs till grund för domen utan domstolen måste värdera erkännandet och återkallar din kompis erkännandet med hänvisning till att han blev pressad och inte visste vad han skulle göra måste domstolen värdera detta. För att bli fälld krävs att det utom rimlig tvivel har gått till på det sätt som åklagaren påstår. Dock går det inte att förringa att din kompis chanser troligtvis har försämrats på grund av erkännandet men detta medför för den delen inte att hans chanser helt har utsläckts.

Mattias VilhelmssonRådgivare