FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott06/04/2021

Erkänna brott man inte begått

Hej! Vad händer om man går in på en polisstation och erkänner ett brott som man i själva verket inte har begått?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Att erkänna ett brott som man inte begått är vad man kallar för ett ''falskt erkännande''. Sådana erkännanden är inte brottsliga då du erkänner ett brott som du inte har begått. Ansvaret att utreda vad som hänt samt potentiell bevisning som kan ligga till grund för ett dömande ligger på polisen, domstolen och åklagaren.

I det fall du går in i en polisstation och erkänner ett brott som du i själva verket inte har begått är alltså inte brottsligt. Vidare ansvarar du inte heller för tiden polisen eventuellt lägger på en utredning av ditt falska erkännande.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare