FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott01/08/2017

Epilepsi och fortkörning

hej. jag har blivit av med mitt körkort pga en fortkörning och jag var på motorvägen och körde 170 km/h pga min flickvän har epilepsi och har mycket farliga anfall (livshotande anfall ibland)

polisen tog mitt körkort och transportstyrelsen fatta beslut på 4 månader. Min advokat ska överklaga beslutet och där med ska jag få en anställning där jag kommer att köra bil hela tiden men utan mitt körkort kan jag inte få min anställning. Kommer förvaltningsrätten ta hänsyn till detta? Har även läkarintyg på att hon har den sjukdomen och att hon ibland får farliga anfall och fick ett anfall i bilen eftersom att ambulansen kom också på plats och visade sig på hennes blodprover att hon hade ett anfall och att det gick över men kunde också leda till ett farligt anfall.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Förvaltningsrätten som beslutar om det indragna körkortet kan ta hänsyn till de omständigheter som du beskriver ovan. Du kan i en sådan situation åberopa nöd enligt 24:4 Brottsbalken. För att en nödsituation ska anses vara ansvarsbefriande straffrättsligt krävs att det skyddsvärda intresse som trafikreglerna ska värna (säkerheten i trafiken) av rätten anses väga lättare än det intresse du har av att få din flickvän till sjukhuset. Om du kan påvisa att det fanns en konkret fara för liv och hälsa och du inte framförde fordonet på ett överdrivet vårdslöst sätt torde det finnas utrymme att bli friad från ansvar med hänvisning till nödbestämmelsen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Carl William AhlbergRådgivare