Enskilt anspråk

Hej ! Jag har fått anmäla mitt X för falsk/ vårdslös tillvitelse & förundersökning är inledd. Anledningen är att han påstått att jag bedriver eget företag vilket nu medförde att min femåriga skuldsanering som var klar enligt plan Juni 2014. Men trots att jag inte bedriver företag har de valt att förlänga ssaneringstiden med ytterligare två år vilket jag överklagat. Min fråga är: vad är rimligt att begära i skadestånd för sveda & värk om jag får förlängd tid, då det innebär att jag inte kommer ngn stans. Jag kan inte flytta vilket var tanken, kan ännu inte stå på ngt eget, jag blir ju bunden, drabbad på många plan/ sätt om tiden förlängs . Hur ska jag på bästa sätt räkna ut vilken summa jag ska nämna till Polisen. Vore mkt tacksam för ngn hjälp ang beräkning & vad som kan vara en rimlig summa att begära . Vänligen Maggan Magnusson

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När du har blivit utsatt för brott och är osäker på vad du vill, och kan, begära i enskilt anspråk så kan du vända dig till brottsoffermyndigheten så hjälper dom dig med vad man kan kräva för belopp enligt fastställd praxis.

Jag bifogar länk till brottsoffermyndigheten och telefonnummer nedan.

(http://www.brottsoffermyndigheten.se/default.aspx?id=1799)

Servicetelefon: 090-70 82 00, menyval 4, öppen vardagar kl. 9-15.00

Hoppas att det löser sig.

Med vänliga hälsningar,

Abraham Zeito

Lawline RådgivareRådgivare