Enskild egendom vid arv

Hej! Jag har fått ett fritidshus av mina föräldrar som enskild egendom. De ville att huset skulle vara kvar i släkten. Jag är gift och vi har en gemensam dotter som vi vill ska få huset som sin enskilda egendom. Trodde att hon bara övertar huset när jag dör men har nu läst att så enkelt är det inte. Min man har två barn sedan tidigare och nu är vi rädda att om jag dör först och min man skriver över huset på henne så ses det som förskott på arv. I det fallet så kan ju de andra barnen vilja kompenseras. Är det bäst att jag ger bort huset redan nu eller kan man "friskriva" sig på något sätt?

Hälsningar

Marie

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Som du säger så ärver efterlevande make även enskild egendom med fri förfogande rätt, inte full äganderätt. Tanken med fri förfoganderätt är att egendomen ska gå tillbaka till den först avlidnes makens arvingar, alltså din dotter. Inskränkningarna med fri förfoganderätt innebär bland annat att man inte för ge bort egendomen eller testamentera bort den. Annars har din make till stor del göra vad han vill med egendomen. Efterlevande make ska alltså ta hänsyn till första avlidnes arvingar.

För att komma ifrån att din make skulle ärva fritidshuset med fri förfoganderätt och att din dotter får det omedelbart så behövs ett testamente. Eftersom testamentet är till din enda dotter och fastigheten är enskild egendom så finns det inget som kan inskränka dig att testamentera fastigheten åt henne.

Formkraven på testamente hittar du i 10:1 ärvdabalk och de är relativt enkla. Det behöver vara skriftligt, bevittnas av två vittnen och skrivas under av alla fyra (egentligen inget tvång att din dotter skriver under), men för säkerhets skull är det bäst att söka upp en familjejurist.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH

Patrik OlssonRådgivare