Enskild egendom - vem ärver när det inte finns bröstarvingar?

Jag ärvde en Skogsfastighet värd 2,5 miljoner som enskild egendom i 35 år 2013. Jag gifte mig 2009. Vi har inga barn. Vem ärver skogen om jag går bort först?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Trots att du ärvt fastigheten som enskild egendom kommer den att tillfalla din make om du skulle gå bort först. Enligt 3:1 ärvdabalken ärver nämligen efterlevande maken hela kvarlåtenskapen från den först avlidne maken, och i kvarlåtenskapen ingår även enskild egendom. Efterlevande makes arv kan dock inskränkas genom testamente, men då måste det uttryckligen framgå att egendomen inte ska tillfalla efterlevande make (dvs det räcker inte bara med att egendomen gjorts enskild).

Det är först när den efterlevande maken avlider som övriga arvingar får ta del av ditt arv (3:2 ärvdabalken). Eftersom ni inte har några barn skulle ditt arv tillfalla arvingar i följande ordning: (1) föräldrar, (2) syskon, (3) syskonbarn och (4) far- och morföräldrar (se 2:1-3 ärvdabalken). Det är först när en arvsklass är som nästa arvsklass har rätt att ta del av arvet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare