Enskild egendom på gemensamt bankkonto - hur fördelas det?

Hej,

Om man har ett skrivet äktenskapsförord (där det står att det som x äger tillhör x och det som y äger tillhör y), men man även har ett gemensamt bankkonto, innebär det att pengarna som sätts in där är gemensamma oavsett vems pengarna är från början?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Pengar som sätts in på ett gemensamt konto blir gemensamma oavsett vems pengarna är, förutsatt att det inte är enskild egendom. Detta förutsätter så klart att båda parterna har tillgång till bankkontot. Vid en skilsmässa fördelas era tillgångar och skulder, och pengarna på bankkontot fördelas 50/50 också. Ett äktenskapsförord kan dock innebära att en sådan fördelning av pengarna på kontot inte ska ske. Det krävs dock att ni specificerat i äktenskapsförordet att en viss summa pengar - som senare sätts in på det gemensamma bankkontot – är enskild egendom.

Exempel: Om du enligt äktenskapsförordet har 100 000 kr som ska vara din enskilda egendom, och du sedan sätter in de pengarna på ett gemensamt bankkonto, kommer pengarna fortfarande att vara din enskilda egendom vid en skilsmässa. De kommer inte fördelas 50/50, förutsatt att inga andra pengar sätts in och inga uttag sker.

Det kan alltså bli problematiskt om pengarna blandas med andra pengar som inte är enskild egendom, det vill säga att någon av er sätter in pengar på kontot, och det därefter sker fler insättningar och flertalet uttag. Det blir i sådana fall svårt att särskilja vilka pengar som är enskild egendom. Det har skett en sammanblandning som kan leda till alla pengarna på kontot blir gemensam egendom. Jag förstår att detta kan verka lite udda med tanke på att vi idag har banksystem som kan spåra alla insättningar, uttag osv. Men det är nämligen så att det ska gå att särskilja "samma pengar" som sattes in som enskild egendom. Tänk därför på att lägga undan enskild egendom i ett bankkonto som inte är gemensamt för att undvika en sammanblandning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att skicka in en ny fråga eller skriva i kommentarsfältet, så återkommer jag.

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare