Enskild egendom genom testamente

Bostadsrätt och testamente/enskild egendom

Hej, jag undrar hur man skall gå till väga med min mammas bostadsrätt?

Vi är tre syskon och när hon går bort lär ju den säljas, troligtvis med liten vinst.

Det hon skulle vilja är att den vinsten går endast till oss barn och inte till våra respektive.

Hur kan hon skriva in det i sitt testamente? Finns det någon mall för enskild egendom

eller hur går man till väga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Egendomen blir er barns enskilda egendom, om er mamma skriver i ett testamente att den ska vara det (7 kap 2 § 3–4 p äktenskapsbalken). Det är inte tillräckligt att hon säger att den ska vara enskild egendom, utan det måste skrivas i ett testamente.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare