Enskild egendom enligt äktenskapsförord

Om man äger t ex 40 % av en fastighet som ska vara enskild egendom i ett äktenskapsförord, måste det då i ett äktenskapsförord anges att det är just 40 % av fastigheten som ska vara enskild egendom eller kan man skriva "min andel i fastigheten xxxx"? Kan man också ange att också framtida förvärv av fast egendom, t ex i form av att andelen i den redan nämnda, ska vara enskild egendom i äktenskapförordet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor om äktenskapsförord regleras av bestämmelserna i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Enskild egendom enligt äktenskapsförord

Huvudregel är att all egendom är giftorättsgods, som inte är enskild egendom, se 7 kap 1 § ÄktB. I 7 kap 2 § ÄktB regleras på vilka sätt egendom kan göras till enskild. Genom äktenskapsförord är alltså möjligt att bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av makarna ska vara dennes enskilda egendom, med främsta rättsverkan att egendomen inte ska ingå i en eventuell framtida bodelning, se 7 kap 3 § och 10 kap 1 § ÄktB.

För att ett äktenskapsförord ska vara giltig krävs dock att de formella kraven är uppfylla. Äktenskapsförordet ska upprättas skriftligen, undertecknas av båda makarna och även registreras hos skatteverket för att vara giltigt, 7 kap 3 § 2 stycket ÄktB.

Vid upprättandet av äktenskapsförord är det viktigt att tänka på att det finns ett krav på att formulera sig tydligt och klart avseende egendom som ska utgöra enskild egendom, för att undvika eventuella tvister och oklarheter om vad som utgör enskild egendom. Enklast blir det då om äktenskapsförordet innehåller en uttrycklig föreskrift om att en viss andel i fastigheten ska vara enskild egendom. Till ett äktenskapsförord kan även föreskrivas att all egendom som du nu äger och som du framledes under äktenskapet kommer att förvärvar på ett visst sätt ska vara enskild egendom.

Äktenskapsförordet kan även innehålla en uttrycklig föreskrift om att avkastning och det som trätt istället för den enskilda egendomen ska vara enskild. Lagens presumtionsregler om avkastning och surrogat vad gäller enskild egendom, tillämpas endast vid eventuella oklarheter vid tolkningen eller om det inte föreskrivits något i äktenskapsförordet, se, 7 kap 2 § 2 stycket. ÄktB.

Behöver ni hjälp med att upprätta ett äktenskapsförord eller är osäkra på något skulle jag rekommendera er att vända er till en verksam jurist för att få hjälp med att upprätta ett äktenskapsförord i enlighet med era önskemål! Ni är välkomna att vända er till vår avtalstjänst som ni hittar här.

Hoppas du fick svar på eran fråga!

Med vänliga hälsningar,

Paula Reich ZackrissonRådgivare