FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/05/2022

Enskild egendom eller inte?

Min mamma ville ge mig ca. 160000kr som gåvar men för att undvika bankavgifter, då skickade min mamma pengarna till min väns föräldrar i Kina och min vän överförde pengarna till min bankkonto. På då tiden sa min man till mig att allt pengar som min mamma har gett mig vill han inte ha om vi skiljer oss. Men nu vi ska skilja oss, då han ångrar sig. Jag undrar kommer de pengarna min mamma gav mig räknas som gåva/ enskild egendom? Då jag har inte skrivit gåvobrev. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du undrar om pengarna din mamma har gett dig kommer att räknas som enskild egendom i en eventuell bodelning vid skilsmässa. Lagen som jag kommer att använda för att besvara din fråga är äktenskapsbalken (ÄB).

Är pengarna enskild egendom?

Makars egendom är som huvudregel giftorättsgods, 7 kap. 1§ ÄB. Giftorättsgods är tillgångar som ägs av någon av makarna och som inte är enskild egendom. Dessa tillgångar kommer att ingå i en eventuell bodelning, såvida det inte är enskild egendom. Pengar som du har fått i gåva av din mamma via en vän är enskild egendom om gåvan gavs med villkor att det skulle vara din enskilda egendom, 7 kap. 2§ punkt 2 ÄB. Om så inte är fallet bör pengarna inte räknas som enskild egendom, såvida det inte finns något äktenskapsförord mellan dig och din make eller andra omständigheter som tyder på annat, 7 kap. 3§ ÄB. Sammanfattningsvis, utifrån omständigheterna du har nämnt i frågan bör pengarna inte vara enskild egendom.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare