Enskild egendom

Hej,

Jag och min sambo ska gifta oss i år. Jag äger ett sommarhus som jag skulle vilja dela med honom 50/50, men om vi skiljer oss i framtiden vill jag att fastigheten blir min enskilda egendom. Jag vill bara dela den med honom så länge vi är gifta, och inte att jag t.ex. måste köpa ut honom vid ev. skilsmässa. Hur ska jag gå till väga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ni kan göra sommarhuset till din enskilda egendom genom ett äktenskapsförord och då ingår det inte i en framtida bodelning utan du får behålla det. Utan äktenskapsförord är sommarhuset giftorättsgods och ingår i en bodelning om det inte är enskilt av annan anledning, se 7:2 äktenskapsbalken. Tänk på att äktenskapsförordet måste vara skriftligt, undertecknas av er båda och registeras hos Skatteverket. Ni kan också få hjälp av oss här på Lawline att upprätta ett!

Menar du att du vill dela äganderätten 50/50 med din sambo/man får du sälja ena halvan till honom eller ge honom den i gåva. Men den halvan utgör då inte längre din egendom och kan således inte vara din enskilda egendom. Den ingår då i bodelningen. Vid skilsmässa är ni fria att göra en bodelning som passar er och då kan ni komma överens om att hela huset ska tillfalla dig även om halva tillhör din make. Men då måste du kompensera honom för det om ni inte kommer överens om annat vid bodelningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johanna GustafssonRådgivare