Ensidigt äktenskapsförord

Vid skilsmässa, om jag vill att mina sparpengar inte ska delas, så ska äktenskapsförord skrivas? Ska den andra paren godkänna, skriva på detta avtal? Om hen vägrar vad kan jag göra då för att inte behöva dela mina sparade pengar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde Lawline med din fråga.

Jag har tolkat det som att du undrar om det finns en metod så du kan undvika att ta med dina sparpengar vid en eventuell bodelning.

Så enligt 9:1 ÄktB ska en bodelning ske vid skilsmässa. I denna bodelning ska giftorättsgods ingå, 10:1 ÄktB.

All egendom som man innehar är giftorättsgods i den mån det inte är enskild egendom, 7:1 ÄktB Vilket innebär att all egendom ska delas vid en eventuell skilsmässa.

Ett sätt att få egendom enskild är genom giftorättsgods, 7:2 äktB.

Men för det måste båda makarna upprätta ett avtal som måste bli undertecknat båda. Detta innebär att den andra maken kan vägra och därmed låta sparpengarna stå kvar som giftorättsgods som senare kommer bli bodelat.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare