FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott24/07/2018

Endast böter vid olovlig körning av motorcykel?

Jag hörde om ett person som körde motorcykel utan körkort och krockade med en cyklist, han fick 800kr i böter. Varför drar man inte in körkortet för bil m.m. då föraren gjort sig skyldig till olovlig körning då han saknar motorcykelkörkort? Han bör inte vara berättigad att inneha bilkörkort då enligt min åsikt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline. Jag tolkar din fråga som ifall det finns fler påföljder, än böter, då man kör utan A-körkort.

Om du kör en motorcykel utan att ha A-körkort blir brottsrubriceringen olovlig körning, se 3 § i Lagen om straff för vissa trafikbrott. Där framgår att den som uppsåtligen för ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad därtill döms till böter eller om brottet exempelvis är att anses som grovt, fängelse i högst sex månader. Brottsrubriceringen innefattar alla typer av situationer där en person kör ett fordon den inte är berättigad till.

Även ens B-körkort (körkort för bil) återkallas enligt 5 kap. 3 § i Körkortslagen eller att polisen omhändertar det enligt 5 kap. 7 § Körkortslagen om återkallelse sannolikt kommer att ske. En sådan bedömning görs i varje enskilt fall och kommer förmodligen inte aktualiseras vid första överträdelsen, utan det krävs upprepade överträdelser.

Vid körkortsåterkallelse ska det bestämmas en tid inom vilken ett nytt körkort inte får utfärdas (spärrtid). Spärrtiden ska vara lägst en månad och högst tre år. Om körkortet återkallas enligt 3 § 1 och det är fråga om grovt brott, ska spärrtiden bestämmas till lägst ett år, se 5 kap 6 § i körkortslagen.

Det beror alltså på omständigheterna vad påföljden blir, ifall den som kör utan A-körkort men som har B-körkort blir av med sitt B-körkort eller inte. Vid en första överträdelse av att köra en motorcykel utan A-körkort lär personen tilldelas en varning och böter, så kallad dagsböter enligt 25 kap. 1 § BrB. Jag hoppas jag har kunnat besvara din fråga!

Vänligen,

Azalea SafaeiRådgivare