En snusdosa med oanade konsekvenser

Jag blev stoppad av polis och visiterad. De hittade en tom snusdosa som jag hade hittat och plockat upp (stod "Renskit"på, vilket jag tyckte lät kul). De beslagtog den och dömer mig för att olovligen haft "en ej vägbar mängd Tetrahydrocannabinol". Det har nu hindrat mig från körkortstillstånd från Transportstyrelsen samt att jag kommer behöva gå till läkare a´1000 spänn per gång för att testa mig under en längre period. Det har också i och med det medfört att jag inte kan börja min utbildning som skulle börja nu, eftersom jag behöver körkortstillstånd för det. Utan att jag får avvakta med den tills nästa år. Kan man bli dömd för en ej vägbar mängd?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill jag berättar om man kan bli dömd för innehav av narkotika när mängden är "ej vägbar".

Narkotikabrott

Det är narkotikabrott att inneha narkotika (narkotikastrafflagen 1 § p. 6). Det framgår inte av bestämmelsen någon minsta tillåten mängd, och därför bör det förstås som att inneha någon narkotika alls är otillåtet. Man kan inte bli dömd för inget, men man kan bli dömd för lite eftersom lite är otillåtet. Jag kan inte bedöma förekomsten av narkotika i snusdosan ifråga.

Mängd och grad

Generellt sett kan man säga att påföljderna blir kraftigare om det är mycket eller stark narkotika. Men även en liten mängd narkotika är otillåten (narkotikastrafflagen 1 § p. 6).

Sammanfattning

Det är ett narkotikabrott att inneha även en liten mängd narkotika. Det är alltså möjligt att bli dömd för narkotikainnehav oavsett mängden narkotika man innehar.

Utifrån uppgifterna i din fråga är det vad jag kan säga just nu. Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felix HöglundRådgivare