En person vägrar betala sin skuld

hej ! en person har lånat pengar av mig men det kan sägas att det kanske inte handlar om mycket pengar ,men mycket för mig (3000 kr)

att inte återfå dem 3000 kr har skapat problem för mig. personen lånade dessa pengar i början på mars och lovade mig att jag skulle få tillbaka dem samma månad men jag fick inga. personen vägrat fortfarande att betala , all konversation angående dessa pengar har jag på sms . bevis på att denne har lånat samt på att denne lovat att betala tillbaka. är 3000 kr för lite att gå vidare med ? hur mycket kommer det kosta mig i tingsrätten att ta detta vidare ? tacksam för svar. mvh

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom personen förhåller sig passiv till skulden, kan en ansökan om betalningsföreläggande komma till nytta. Du kan ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten (Kronofogden) för en förfallen och obetald skuld. Ett betalningsföreläggande innebär att Kronofogden fastställer en skuld. När Kronofogden mottagit din ansökan och meddelat personen om detta så har han eller hon två veckor på sig att inkomma med ett yttrande i saken. Kronofogdemyndigheten meddelar utslag, det vill säga beslutar om betalningsföreläggande, om personen inte yttrar sig inom två veckor och verkställer då beslutet (driver in pengarna) om inte du angett någonting annat. Om personen bestrider dina yrkanden om betalningsföreläggande överlämnas ärendet istället till domstol för prövning. Vid domstol behöver du inte oroa dig för kostnader eller liknande. Eftersom beloppet du yrkar ligger under ett halvt prisbasbelopp, det vill säga under 22 400 kr, anses det vara ett förenklat tvistemål eller "småmål". I ett småmål står var och en för sina egna rättegångskostnader oavsett vem som vinner. Du kan däremot begära ersättning för resor, kostnad för bevisning och betalt för endast en timmes rådgivning.

Det är inte ett för litet belopp för att gå vidare med så oroa dig inte över detta. En ansökan om betalningsföreläggande kostar 300 kr och verkställighet kostar 600 kr enligt 1, 5 och 6 §§ Kronofogdens avgiftsförordning se här. Grundregeln är att den som är skyldig pengar betalar dessa avgifter. Om personen inte har råd, kan du behöva betala avgifterna. Kontakta därför Kronofogden för att kontrollera om personen redan är skuldsatt sedan tidigare eller är på obestånd i övrigt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare