FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/08/2019

En person under 15 kan inte dömas till påföljd för brott

Vilka är påföljderna om en ungdom under 15år kör moped klass 1 respektive moped klass 2?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att person X ska få köra moped klass 1 och moped klass 2 ska denna person vara minst 15 år gammal. Om person X ändå har kört någon av dessa, utan att vara minst 15 år gammal, så har person X begått brottet olovlig körning, se 3 § TBL. Observera att brottet har begåtts oavsett person X:s ålder. Det vill säga person X skulle teoretiskt kunna vara 5 år gammal och ändå begå brottet olovlig körning. Däremot kan en person under 15 år INTE dömas till påföljd för ett brott denna gjort. Det vill säga om en person som begått ett (eller flera) brott, vid tiden då denna person var under 15 år, så kan denna INTE dömas för någon straffrättslig påföljd över huvud taget, se 1:6 Brottsbalken.

Det kan alltså inte bli fråga om någon STRAFFRÄTTSLIGT påföljd, men observera att brottet kan fortfarande utredas och den unge brottslingen kan bli föremål för andra samhällsingripanden, såsom åtgärder enligt reglerna i Socialtjänstlagen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Fredrik RisingRådgivare