En makes våld mot fru och barn. Vad bör man göra?

hej.min man har fått uppehållstillstånd den 18 oktober 2019 och har bott här nästan 3 månader.vi har 1 gemensamt barn som är född i sverige men jag har ensamvårdnad om honom och han är 1 år gammal.men vi har fått mycket problem med honom han har börjat misshandla både mig och min son och vill inte leva med oss och han har redan 1 fru och två barn där i afghanistan .jag vill inte längre bor med honom han är ett monster .jag både arbetar 100 procent inom lundskommun och jobbar hemma och gör ingenting overhuvud taget och ingenting duger för honom och han saknar sin jävla fru.han vill har pelaner att få jobb här köper hus och få hit de andra familj här men aldrig i livet tillåter jag att han gör detta mot mig.jag har blåmärke på både mina armar och i min nacke.och har bevis.vad ska jag göravad ska jag göra klara inte längre .jag och min son behöver inte honom och vill inte honom i vårt liv.han har 2 åriga uppehållstilstånd här men jag har fått nog .snälla hjälp mig inna allt blir väre.när jag födde min son han var inte här utan i afghanistan med sin familij.detta sviket accepterar jag aldrig i livet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Till att börja med vill jag bara säga att jag är hemskt ledsen för det som har hänt dig och din son och att jag ska göra mitt bästa för att hjälpa dig.

Brott?

Det du beskriver i din text kan enligt min mening klassas som misshandel enligt brottsbalken (BrB) 3 kapitlet, 5 §. Enligt denna bestämmelse är det nämligen ett brott att orsaka en annan person smärta eller skada. I din fråga framgår det inte närmare vad din man har gjort mot din son, men du beskriver dina skador som blåmärken i nacke och på armar och detta kan som sagt klassas som misshandel enligt lagen. Detsamma gäller om han skadar er son.

Det finns även ett brott som heter grov fridskränkning och grov kvinnofridskränkning som går att hitta i BrB 4 kapitlet, 4 a §. Enligt denna bestämmelse kan en man, som exempelvis vid flera tillfällen misshandlar sin fru eller sambo dömas, om var och en av dessa gärningar utgjort led i en upprepad kränkning av kvinnans integritet och gärningarna har syftat till att allvarligt skada kvinnans självkänsla, till grov kvinnofridskränkning. Om det istället är en förälder som gör detta mot sitt barn blir det istället frågan om grov fridskränkning. Jag tolkar det du berättar som att han misshandlar både dig och din son och att detta har skett vid ett flertal tillfällen. Det framkommer dock inte hur ofta detta har skett, hur länge detta har pågått eller hur svår misshandeln har varit vilket bland annat har betydelse i bedömningen om han ska anses ha gjort sig skyldig till dessa två brott. Men det är inte helt otroligt att han även kan anses skyldig till grov kvinnofridskränkning respektive grov fridskränkning.

Vad du kan göra:

Det din man har gjort mot både dig och er son är brottsligt och jag råder dig därför till att ta kontakt med polisen och berätta vad som har hänt. Du kan antingen ringa 114 14 eller besöka din närmaste polisstation för att upprätta en polisanmälan. Jag råder dig även till att kontakta din närmaste kvinnojour. De kan bland annat hjälpa dig med stöd och skyddat boende och har stort erfarenhet av att jobba med kvinnor som befinner sig i liknande situationer.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga. Ta hand om dig och lycka till.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare