En läkare anmäler att en person på medicinska skäl är olämplig att ha körkort - Får personen köra bil trots detta?

Hej. Jag arbetar som läkare och vi har många skyldigheter, bland annat att anmäla personer som inte bör ha körkort av medicinska skäl till transportstyrelsen för utredning om deras körkortsinnehav. Oftast går det inte så långt utan praxis är att vi säger åt patienten att den inte får köra bil och sällan har vi anledning att misstro att detta efterlevs. Men om jag skriver en anmälan till transportstyrelsen och meddelar patienten om detta, får personen försätta framföra fordon under tiden utredningen pågår? Om ja, kan det ses som en försvårande omständighet vid exempelvis en olycka att det finns en anmälan om medicinsk olämplighet att inneha körkort? Och slutligen, finns det några faktiskta rättsfall där detta prövats?

Tack på förhand för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

En läkarens anmälan till transportstyrelsen utgör inte i sig en återkallelse av körkort. Frågan om en enskild person fortsättningsvis ska få inneha körkort ligger ytterst på transportstyrelsen och så länge denna inte har fattat något beslut av motsatt innebörd så kommer ett körkort att fortsätta gälla. Det faktum att en person har blivit informerad av sin läkare om att läkaren ämnar göra en anmälan till transportstyrelsen leder alltså inte i sig till att personen gör sig skyldig till olovlig körning om denne skulle köra bil efter detta.

Om transportstyrelsen har anledning att anta att en persons inte uppfyller förutsättningarna för körkort - vilket i regel alltid torde vara fallet om anmälan från läkare inkommer - så ska transportstyrelsen skyndsamt utreda den personens lämplighet (körkortsförordningen 5 kap. 1 §). Transportstyrelsen har dessutom en möjlighet att besluta om interimistiskt återkallande av körkort i väntan på slutligt beslut i frågan, förutsatt att det finns sannolika skäl att anta att det slutliga beslutet kommer innebära en återkallelse (körkortslagen 5 kap. 5 §). Även om läkarens anmälan i sig inte grundar ansvar för olovlig körning så kan den person som anmälan gäller alltså relativt snabbt bli av med sin behörighet att köra bil.

Det ska här understrykas att det givetvis inte heller räcker med att endast inneha ett i och för sig giltigt körkort för att man ska få köra bil. Ett fordon får inte föras av den som på grund av bland annat sjukdom inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt (trafikförordningen 3 kap. 1 §). Beroende på hur allvarligt nedsatt personens förmåga är så kan det vara brottsligt redan att bara köra fordonet i ett sådant tillstånd även om det inte resulterar i någon olycka. Man kan nämligen göra sig skyldig till vårdslöshet i trafik genom att brista i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som av omständigheterna krävs för att undvika trafikolyckor (trafikbrottslagen 1 §). Att någon faktiskt olycka skett är inte nödvändigt, redan när man brister i varsamheten anses brottet begånget.

Skulle en olycka ske så kan personens sjukdom komma att spela roll i det rättsliga efterspelet. Om en läkare har informerat dig om att du kan vara olämplig som förare på grund av ditt medicinska tillstånd så kan det vara oaktsamt att köra bil trots detta, även om du än så länge har körkortet kvar. I ett sådant läge kan personen eventuellt anses ha gjort sig skyldig till vållande av kroppsskada eller vållande till annans död om någon annan inblandad har skadats eller förolyckats i samband med olyckan (brottsbalken 3 kap. 7 och 8 §). Något automatiskt ansvar är det inte fråga om. En prövning görs som vanligt, men med beaktande av sjukdomstillståndet och läkarens erinran till personen.

Sammanfattningsvis så utgör läkares anmälan till transportstyrelsen i sig inte en körkortsåterkallelse. Personen ifråga är inte förbjuden från att köra bil enbart på den grunden. Sjukdomstillståndet i sig kan dock medföra att det anses brottsligt att köra bil om personens förmåga är i tillräckligt hög grad nedsatt. Skulle en person som blivit informerad av en läkare om sin medicinska olämplighet orsaka en olycka så kan detta spela roll vid bedömningen av om personen har förfarit oaktsamt på ett sätt som kan utgöra brott.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare