En kollega har svärtat ner mig i en konversation oss emellan, för att sedan göra en skärmdump och visa mina chefer. Har kollegan begått något brott?

Hej, jag har känt mig verbalt påhoppad av en kollega på arbetsplatsen. Vi hade en privat sms-konversation där jag skrev ” Jag känner mig inte välkommen här, vi ska inte arbeta ihop”. Skrev att jag kontaktar cheferna inom äldreomsorgen. Detta utlöste ilska hos min kollega så hon sände ett ilsket Mail där hon i ord fullständigt svärtar ner mig. Dessutom skärmdumpar hon vår privata konversation till cheferna. Mina sms är fina men innehåller privat information om vad jag gjort på semestern , vilken mat jag lagat så de är bara trevliga sms. Jag har känt mig väldigt kränkt av att hon skrev lögner om mig så hur kan jag gå vidare med detta? Mina chefer vet att detta inte är ok för mig , min kollega hota med att visa hela vår smskonversation. Jag skulle aldrig skärmdumpa något privat men behöver juridisk vägledning. Mvh ” Helena”.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Du skriver att en kollega i ett meddelande riktat till dig har svärtat ner dig. Hon har därefter gjort en skärmdump på er privata konversation och vidarebefordrat denna till era chefer.

I det här fallet kan flertalet situationer vara för handen. Beroende på vad din kollega skrivit direkt till dig kan det röra sig om förolämpning, vilket regleras i 5 kap. 3 § BrB. Det krävs då att din kollega, genom meddelandena, hade uppsåt att kränka din självkänsla eller värdighet. Dessutom ska gärningsmannen ha uppsåt att rikta det nedsättande uttalandet till dig.

Att hon i sig skärmdumpar er konversation utgör inte något brott. Att sprida vidare konversationen till cheferna kan heller inte utgöra förtal enligt 5 kap. 1 § BrB. Visserligen har din kollega spridit oönskade uppgifter om dig till en grupp människor. Det är hur uttalandet subjektivt kan uppfattas som avgör huruvida ett brott begåtts eller inte i det här läget. Det ska handla om uppgifter som kan utsätta dig för andras missaktning. Det är inte möjligt att besvara om skriverierna kan utgöra förtal i det här fallet.

Den anledningen att du känt dig kränkt av att hon skrivit lögner om dig, till dig gör inte enkom att någon brottslig gärning begåtts.

De brott som kan ha begåtts utgörs av förolämpning och/eller förtal.

Med vänlig hälsning,

Martin CarlehedenRådgivare