En kollega gör inte sitt jobb, vilket går ut över en annan kollega, som då behöver arbeta övertid. Vad kan man göra?

Hej!

jag har en kollega som inte utför sina arbetsuppgifter. Personen kommer sent till jobbet, tar inte det ansvaret som krävs för tjänsten. Eftersom att tjänsten också är i samverkan med en annan person som har exakt lika arbetsuppgifter så påverkar det den personen. Personen får arbeta cirka en veckas övertid varje månad för att åtgärda de brister som kollegan i frågan inte utför.

Personen har haft 3 samtal med ansvarig gruppchef, och en yttererst liten förbättring har skett, och personen kommer nu i tid. Dock skickar den inte in tidsrapporteringar som den ska.

Hur ska vi hantera situationen, vi är en ideell förening och är anställda under AVA.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom ifall det kan vara ett arbetsmiljöproblem om en av kollegorna inte gör sitt jobb, samt ge råd om vad du kan göra nu.

Kan det vara ett arbetsmiljöproblem om en av kollegorna inte gör sitt jobb?

Arbetsmiljölagens ändamål är att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet samt uppnå en god arbetsmiljö, se 1 kap 1 § Arbetsmiljölagen (här). Det gäller även den psykosociala arbetsmiljön. Om arbetet exempelvis är stressigt kan det utgöra ett arbetsmiljöproblem.

Det påverkar i hög grad en annan arbetskamrat att den aktuelle kollegan inte utför sina arbetsuppgifter, då den personen tvingas arbeta övertid, vilket kan leda till stress. Om en av kollegorna inte gör sitt jobb kan detta bli ett arbetsmiljöproblem för andra anställda.

Om det finns problem på en arbetsplats kanske det inte enbart beror på en person, utan kan bero på hur arbetet är organiserat. Därför är det viktigt att det är klarlagt vem som är arbetsledare och vem som har vilka arbetsuppgifter.

Vad du kan göra nu

Jag skulle rekommendera att du och dina kollegor ber om ett nytt möte med ansvarig gruppchef, och påtalar att det inte skett några större förändringar. Om det utöver gruppchefen finns en högre chef kan ni be om ett möte med den högre chefen. Om det finns ett skyddsombud på arbetsplatsen kan du och dina kollegor kontakta skyddsombudet. Är du medlem i facket kan du ta kontakt med facket.

Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare