En knuff räknas oftast som ringa misshandel

Hej

I jan 2015 meddelade jag min dåvarande sambo, polis, att jag ville gå skilda vägar. Mottogs ej bra av honom. Trakasserade mig under månader. I april 2015 eskalerade det en kväll och han jagade mig genom huset och vi hamnade i sovrummet. Han var vansinnig och till slut knuffade han mig med båda knytnävarna, som slag i bröstkorgen, bakåt. Jag flög in i fönsterkarmen och gjorde illa axeln, bröstkorgen efter slagen/knuffarna samt slog upp ett sår på hälsenan. Han tog sedan tag i mina armar och kastade mig i sängen. Tagen smärtade och lämnade blåmärken. Det avbröts av dottern som hade vaknat och kom till rummet. Är detta ringa misshandel el misshandel normalgraden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Misshandel, som återfinns i Brottsbalken 3 kap 6- 7 §, har fyra svårighetsgrader; ringa misshandel, misshandel av normalgraden, grov misshandel och synnerligen grov misshandel. Ringa och normalgraden behandlas i Brottsbalken 3 kap 6 §. Att örfila (slå någon med öppen hand), lätt riva, eller att hårt ta tag i någon brukar räknas som ringa misshandel..

I det här fallet skulle jag gissa att ringa misshandel är den korrekta brottsrubriceringen, eftersom det rör sig om en knuff- som inte leder till större skador- och ett hårt tag som leder till blåmärken. Jag råder dig att polisanmäla honom och jag hoppas att du tagit bild på de skador han åsamkat dig som bevis. Jag råder dig även att polisanmäla honom vid en annan polisstation än den han arbetar på.

Jag beklagar det du råkat ut för.

Vänligen,

Agnes AxelssonRådgivare