En jobbig styrelse i en bostadsrättsförening

Det gäller en BRF. Hur avsätter man en styrelse som ej är transparent mot medlemmarna? Ledamöter som suttit över 10år och inte lyssnar på nyvalda in i styrelsen utan kör över nya invalda. De går inte ut med ordentlig information samt svarar dåligt på frågor från medlemmar. Hur länge får en ledamot/suppleant sitta totalt i år? Vet att man blir vald 1år så min fråga är om det finns en regel över totala antal år. Kan styrelsen "ta bort" en suppleant som dom uppfattar som obekväm för att den försöker förbättra/förändra?

Lawline svarar

Hej!

Vad trevligt att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag förstår det undrar du hur det fungerar med styrelsen och dess ledamöter.

Möjligheten att avsätta styrelsen

Utgångspunkten är att styrelsens ledamöter väljs av stämman (7:4 föreningslagen, förkortad FL nedan). Helt enkelt betyder det att stämman kan välja bort de gamla ledamöterna och byta ut dem. Vid valet av styrelseledamöter får inte styrelsens ledamöter vara med och välja.

Något krav på hur länge en person får sitta som styrelseledamot finns inte. Däremot finns det en regel som säger att mandattiden högst får vara 4 räkenskapsår (7:12 FL) Det beror därefter på hur det ser ut i bostadsrättsföreningens stadgar.

Någon möjlighet att avsätta styrelsen utan en stämma verkar inte finnas. Eftersom samma regler för ledamöter gäller för suppleanter måste suppleanter antingen blir avsatta frivilligt eller genom stämman.

En ordinarie stämma måste hållas (6:9 FL). Om det står att fler stämmor ska hållas i stadgarna ska det följas. Därefter kan styrelsen besluta om en extra stämma (6:12 FL). Som medlem i bostadsrättsföreningen har du rätt att få ett ärende behandlat på stämman (6:15 FL) Om det finns ytterligare regler i stadgarna om hur en stämma ska göras gäller de reglerna också.

Angående att styrelsen är dålig att svara på medlemmarnas frågor

Medlemmarna i en bostadsrättsförening har rätt till att få sina frågor besvarade (6:29 FL). Dock kan styrelsen välja att inte svara på frågorna om svaren skulle vara till skada för föreningen. I det här fallet har jag svårt att se vilka skador som kan uppstå vid varje fråga men en regel finns som kan “ursäkta” styrelsens beteende.

Om styrelsens beteende orsakar skada kan ledamöterna bli skadeståndsskyldiga

Om föreningen eller en medlem blir skadad av styrelsen, blir styrelseledamöterna skadeståndsskyldiga. För att styrelsens ledamöter ska bli skadeståndsskyldiga mot en medlem måste en regel i föreningslagen, årsredovisningslagen eller stadgarna ha överträtts (21:1 FL)

Det som krävs för skadeståndsskyldighet är följande:

– En ekonomisk skada

– Att ledamöterna är oaktsamma

– Att ledamöternas oaktsamhet ledde till den ekonomiska skadan på ett förutsägbart sätt

Ofta är det väldigt svårt att få ledamöter i en styrelse att bli skadeståndsskyldiga men har deras beteende inneburit någon form av minskning av föreningens förmögenhet finns alltid den möjligheten

För att sammanfatta: Det enda sättet att avsätta en i styrelsen (både ledamot eller suppleant) är att stämman röstar ut dem/att de avträder frivilligt. Det finns även möjlighet till skadestånd om styrelsen orsakar skada.

Mitt tips: Om det är fler än du som är missnöjd med styrelsen skulle jag rekommendera att ni pratar ihop er inför nästa stämma för att byta ut den gamla styrelsen. Läs också genom din förenings stadgar och se vilka regler som finns där om din förenings styrelse.

Jag hoppas att jag kunde vara till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare