FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/07/2020

En fråga om vad som sannolikt är ett bedrägeri av typen "Nigeriabrev" (eng: "Advance-fee scam")

Har från en kvinna i Frankrike fått en gåva på 970000 euro som donation, som skall föras över till mitt svenska konto, hur görs det och är det kostnader att betala, för mig som mottagare? Jag har fått betala ganska många avgifter och Europiska centralbanken vill ha Zonskatteinformationsskatt på 6999 euro, är det oki??

Med vänlig hälsning!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

Nej, det bör inte finnas kostnader för dig att betala i egenskap av mottagare. Eventuella kostnader, såsom valutaväxlingsavgift och överföringskostnad bör vara relativt låga och dras av från beloppet som skickas. Det finns ingen som helst anledning för dig som mottagare att i förskott betala för att så att säga lösa ut pengarna.

Det låter alltså märkligt att du skulle behöva göra på det sättet. Jag förstår inte heller varför du skulle behöva betala någon skatt till Europeiska Centralbanken, då den institutionen inte sysslar med sådant. Den typen av skatt ("zonskatteinformationsskatt") kan jag inte heller hitta någon information om.

Tyvärr måste jag därför påpeka att du verkar ha utsatts för ett bedrägeri av typen nigeriabrev, eller på engelska "advance-fee scam". Denna typ av bedrägeri handlar om att man blir kontaktad för att man ska ta emot en stor summa pengar, men att man innan pengarna kan mottas måste betala olika typer av avgifter, såsom advokatkostnader, skatter, överföringsavgifter, valutaväxlingsavgifter och bankavgifter i övrigt. I slutändan får man ändå aldrig några pengar, och bedragarna har istället mottagit alla de avgifter man betalat i förskott och stoppat i egen ficka. Jag måste därför rekommendera dig att absolut inte betala något mer för att motta pengarna. Utifrån informationen du givit verkar det alltså helt osannolikt att de pengarna du blivit lovad ens existerar.

Jag kan naturligtvis ha fel, och känner inte till hela bilden. Min uppfattning kommer ifrån att det du beskriver i princip endast kan förklaras med att du utsatts för bedrägeri. Jag rekommenderar därför starkt att du gör efterforskning på begreppen "nigeriabrev" och "advance-fee scam" om du efter att ha läst detta har minsta misstanke om att du kan ha blivit utsatt för denna typen av bedrägeri.

Tyvärr finns det sällan möjlighet att få tillbaka pengar som redan betalats i sådana här bedrägerier. De enda verkliga råden jag kan ge är således att absolut inte betala något mer, samt att polisanmäla händelsen.

Jag hoppas att du får nytta av mitt svar.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare