En café-ägares löneansvar

Hej,

Jag äger ett café. Vi är inte bundna till kollektiv avtalet men försöker använda den som mall.

Då vi är ej många anställda och 2 av och har blivit sjuka så har vi stängt. Jag har bara extraanställda på timlön.

Jag undrar följande:

1. En av dem är schemalagd idag men eftersom vi har stängt så jobbar inte denna personen. Får hon betalt endån?

2. Extraanställda som blir sjuka och inte kan jobba, har de sjuklön?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har tolkat din fråga som att du vill veta om dina anställda har rätt till sjuklön, samt om dina anställda har rätt till lön trots att ditt café är stängt och dina anställda därmed inte arbetar.

Regler om sjuklön finns i lagen om sjuklön. När det gäller lön i allmänhet finns ingen särskild lag, detta är istället en förhandlingsfråga mellan arbetsmarkandens parter.

Svaren på dina frågor blir följande:

1. Huvudregeln är att om en arbetstagare är schemalagd så ska arbetstagaren få lön för den dagen, även om ditt café är stängt. Det brukar vara så att du ska ändra arbetsschemat minst 14 dagar i förväg i samråd med arbetstagaren, därför är det bra att ha lite framförhållning för när cafét ska vara öppet eller stängt.

2. Ja, timanställda har rätt till sjuklön under förutsättning att de blivit lovade eller ombedda att jobba. De ska även ha varit anställda minst 14 kalenderdagar i följd, 3 § Lag om sjuklön. Det som menas med lovade eller ombedda att jobba är till exempel om de har ett schema som säger att de ska jobba. Ditt sjuklöneansvar sträcker sig bara så långt som den anställde är schemalagd, dock längst två veckor, 7 § Lag om sjuklön.

Hoppas att du fick svar på dina frågor, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare