En bröstarvinges möjlighet att få ut sitt arv i förtid

Vår pappa har gått bort och efterlämnar maka och gemensamma barn. Inga särkullsbarn. Tillgångar i form av aktier och lägenhet samt lån.

Vi syskon och vår mamma är överens om det mesta men undrar om vi kan utkräva vår laglott av det enkla skälet att vår mamma har mer egendom än hon kommer kunna använda.

Alternativ 2 skulle kanske vara att göra enklast möjliga bouppteckning och sedan låta vår mamma ge en gåva eller förtida arv. Men till det senare bör noteras att vår mamma är dement men tidigare har valt att ge även större gåvor.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det går att få ut er laglott innan den efterlevande maken har avlidit. Detta är tyvärr inte möjligt. Ni som bröstarvingar har rätt till arv först efter att båda föräldrarna har avlidit. Det är endast särkullbarn som har möjlighet att få ut sitt arv efter att ena föräldern har avlidit. Det är dock möjligt att er mor ger bort egendom som förtida arv eller gåva, vilket jag rekommenderar att ni gör om ni upplever att det behövs.

Sammanfattning:
Det är inte möjligt att få ut sitt arv efter att en förälder har avlidit om den avlidne var gift och hade bara gemensamma barn. Så var fallet i detta fall och av denna orsak så går det inte att få ut något arv när den ena föräldern avlidit. Det finns dock andra alternativ som är möjliga.

Hoppas att svaret gav viss vägledning. Om jag har missförstått din fråga är du alltid välkommen att återkomma med en ny.

Lawline RådgivareRådgivare