En arvinge är avliden, ärver då dennes barn istället?

Fråga om arv.

Min syster och jag har nyss fått veta att vår far hade en dotter utanför äktenskap innan han på 50-talet gifte sig med vår nu framlidne mor. Dottern och dotterns mor är döda. Dottern hade emellertid vuxna barn som fortfarande lever. Vi har aldrig träffat dem. Far har inte skrivit något testamente.

FRÅGA:

Jag undrar nu vem som ärver far när han dör? Jag och min syster? eller är även barnen till hans döda dotter också arvingar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i ärvdabalken (ÄB).

Finns det inget testamente så får din fars barn lika mycket, och har något av dessa barn avlidit så kommer den avlidnas barn ta dennes plats (ÄB 2 kap. 1 § andra stycket).

Alltså kommer du, din syster och den numera avlidna dottern få en tredjedel var efter er far. Eftersom dottern utanför äktenskapet är avlidna träder hennes barn in i hennes ställe och får då dela på hennes tredjedel.

Sammanfattningsvis går 1/3 till dig, 1/3 till din syster och 1/3 till den avlidne dotterns barn.

Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare