FrågaOFFENTLIG RÄTT30/06/2018

Ekonomiskt bistånd vid begravning

Jag undrar hur man gör när man har missat att teckna en gruppförsäkring för efterlevande? Man har ju ingenting till begravning m.m. Hur skall man göra. Vore tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga finns det inga pengar i dödsboet till begravning. I så fall kan efterlevande ansöka om bidrag för dödsannons, begravning och gravsten. Detta görs hos kommunens socialkontor. Huruvida bistånd medges eller inte beror på dödsboets tillgångar vid dödsboet samt eventuella senare inkomster.

Jag råder dig därför att kontakta socialtjänsten för att få information om hur ansökan går till i just er kommun.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare