Ekonomiskt ansvar när en hund biter en katt

Vår katt blev påhoppad och biten av en hund, nu hävdar motpartens försäkringsbolag(hundägaren) att de inte vill ersätta veterinärkostnader för vård av våran katt. Endast Max 5000 vad katten skulle vara värd. Är det inte strikt hundägaransvar som gäller? Skulle vi alltså lämnat våran katt inne på våran tomt där den blev biten, att bara dö och inte få veterinärvård?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

Hundägarens försäkringsbolag tycks i ditt fall ha kommit fram till att hundägarens försäkring bara täcker skada upp till 5000 kr. Detta är mycket möjligt, och helt upp till hundägarens försäkringsvillkor. Att hundägaren har sådana försäkringsvillkor ska däremot inte påverka dig negativt; du har fortfarande rätt till skadestånd av hundägaren.

Hundägares ekonomiska ansvar för skador orsakade av hundar

När en hund orsakar sak- eller personskada för någon annan är hundens ägare/innehavare fullt ersättningsskyldig gentemot den skadade (med andra ord du som kattägare). Hundägaren/innehavaren har sedan rätt att få tillbaka det han/hon betalat av den som bedöms ha orsakat skadan (förutsatt förstås att det inte är uteslutande hunden som är skyldig till skadan) (19 § första stycket lagen om tillsyn över hundar och katter). Det är alltså hundägaren som är ersättningsskyldig för dina veterinärkostnader i första hand, och i andra hand den som vid skadetillfället innehade hunden (exv. en fodervärd). Att dennes försäkring bara täcker en del av kostnaderna är ett problem på dennes sida.

Vilka av dina kostnader ska täckas av skadestånd?

När en katt blir skadad omfattar ett skadestånd ersättning för (1) kattens värde eller reparationskostnad och värdeminskning, (2) andra kostnader till följd av skadan, samt (3) eventuell inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet (5 kap 7 § skadeståndslagen). Veterinärkostnader faller under definitionen för reparationskostnader, och sådana kostnader ska som huvudregel bara ersättas så långt de inte överstiger kattens ekonomiska värde. När det gäller just katter och andra husdjur har dock Högsta domstolen slagit fast att  reparationskostnader bör vara ersättningsgilla även om de överstiger sakvärdet. Men detta gäller dock bara om veterinärkostnaderna varit påkallade av medicinska skäl (se rättsfallet NJA 2001 s. 65 I).

Så vad gäller?

Du har en lagstadgad rätt till ersättning (skadestånd) för den skada som hunden har orsakat. Skadeståndet ska bland annat omfatta alla medicinskt påkallade veterinärkostnader, och betalas av hundens ägare (eller den som innehade hunden vid skadetillfället). Att hundägarens försäkring inte täcker hela skadeståndet påverkar inte din rätt till ersättning, utan du kan kräva resten av skadeståndet direkt av hundägaren/hundinnehavaren.

Om du behöver hjälp med att kräva fram skadeståndet kan du kontakta någon av våra kunniga jurister på https://lawline.se/boka

Med vänlig hälsning,

Ludwig KarlssonRådgivare