Ej trafikskadeersättning enligt 11 § trafikskadelagen

Hej! I hushållet har vi två bilar, en står på min man och en står på mig. Den bil min man står på är helförsäkrad och den bil jag står på är halvförsäkrad. Jag skulle köra ut från gårdsplanen (mörkt och snö), backade med mannens bil, svängde runt ratten och uppmärksammade inte att "min" bil stod parkerad efter hörnan på stallet. Backade på "min" bil. Kontaktar försäkringsbolaget (samma bolag på båda bilarna), och man hävdar att de ersätter inte skadan på den halvförsäkrade bilen eftersom jag orsakat skada på min egen bil. Är det rätt? De hänvisar till trafikskadelagen §11.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 11 § trafikskadelagen framgår det, såsom försäkringsbolaget hävdar i detta fall, att trafikskadeersättningen inte utgår i de fall då försäkringstagaren (du) orsakar skadan själv. I ditt fall har du kört på din egen bil och därmed orsakat sakskada på din egen bil. Denna skada täcks därmed inte utav din försäkring. Detta innebär därför att du inte kan kräva någon trafikskadersättning med hänsyn till 11 § trafikskadelagen.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga och annars är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Vänligen,

Alexandra KristoferssonRådgivare