Ej rätt till studieledighet om man inte studerar

Har arbetsgivare rätt att avbryta tjänstledighet för studier om jag avbrutit studierna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om rätt till ledighet för studier regleras i Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning (även kallad studieledighetslagen).

Förutsättningen för att lagen överhuvudtaget ska bli tillämplig är just att arbetstagaren ska genomgå utbildning. Syftet med lagen är att anställningsavtalet mellan arbetsgivaren och arbetstagaren ska bestå under tiden som arbetstagaren studerar.

Jag tolkar din fråga som att du har fått beviljad ledighet för studier men att du nu har avslutat dina studier. Detta innebär i sin tur att du inte har någon rätt till ledighet enligt studieledighetslagen eftersom du inte studerar. Din arbetsgivare borde därför ha rätt att avbryta din tjänseledighet eftersom du inte uppfyller kravet för att få tjänstledighet enligt studieledighetslagen.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga och annars är du välkommen att höra av dig igen eller kommentera i kommentarsfältet nedan.

Vänligen,

Alexandra KristoferssonRådgivare