Ej betalat underhållsstöd i tid, blir det automatiskt en betalningsanmärkning?

betalade ej underhållsstöd i tid och ärendet skickades till KFM blir det per automatik en betalningsanmärkning?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du inte betalat underhållsstöd i tid antar jag att försäkringskassan har betalat ut stödet till den person som ska ha det och att din skuld därför är till försäkringskassan.

Försäkringskassan är en statlig myndighet och skulder till stat och kommun leder inte till betalningsanmärkning förrän du har fått möjlighet att betala eller invända att du inte ska betala (t.ex. om du redan har betalat eller att skulden är felberäknad) (7a § första punkten Kreditupplysningslag). Detta innebär att kronofogdemyndigheten (KFM) ska skicka en avi till dig och se till att då nås av den. Det är först om du inte betalar denna avi som du kommer få en betalningsanmärkning.

Svaret på din fråga är alltså nej. Att ärendet har skickats till KFM innebär inte att du automatiskrt får en betalningsanmärkning, men är det så att du inte betalar när KFM kräver dig på pengar så kommer de informera kreditupplysningsföretagen och du får då en betalningsanmärkning.

Du kan läsa mer om betalningsanmärkningar på Kronofogdemyndighetens hemsida.

Hoppas du fått svar på din fråga! Vid fler frågor är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Mvh

Sanna WallRådgivare