Egendomsvärde vid bodelning

Hej Vi ska separera från att varit sambos under ca 5 år. Hur beräknas värdet på det som ska delas när det gäller egendom (möbler och liknande) och som köpts tillsammans under sambotiden. Räknas inköpsvärdet eller någon form av uppskattad värde efter slitage och dyl???

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Enligt 8 § Sambolagen (https://lagen.nu/2003:376) så ska en bodelning genomföras om en av samborna vill det. Precis som du skriver gäller detta endast samboegendom, som utgörs av exempelvis möbler och liknande. Det framgår dock inte ur lagen vilket värde på egendomen man ska använda sig av. Därför är det upp till er själva att bestämma om ni vill använda er av inköpsvärdet eller marknadsvärdet. Det är dock vanligast att man använder sig av marknadsvärdet (dvs. ett slags uppskattat värde som tar hänsyn till slitage och dyl.) för att få en så rättvis bodelning som möjligt. Om ni inte kan komma överens om vilket värde ni vill använda er av kan det vara smidigt att anlita en bodelningsförättare som hjälper er vid bodelningen. Hoppas svaret varit till hjälp!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare