FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/04/2019

Egendomsförhållandet när bostad köpts med medel som undantas samboegendom

Hej,

Jag och min sambo har köpt en bostad tillsammans och vi har gått in 50/50 i insats. Skillnaden är att en del av hennes pengar kommer från ett arv som är enskild egendom.

1 - Om vi skulle separera hur skulle vi då dela upp pengarna?

1a - Om det är så att hon behåller sin del sol är arv, kan vi skriva något som skyddar mig mot ett sådant scenario?

Stort tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då ni är i ett samboförhållande tittar vi på reglerna i sambolagen.

En bostad som införskaffas för gemensamt bruk utgör vanligtvis samboegendom (3 § Sambolagen). Samboegendom är den gemensamma egendomsmassa som ingår i en bodelning vid separation eller dödsfall. Men då hälften av kontantinsatsen till eran bostad är införskaffad med pengar som din sambo har ärvt så är denna del enskild egendom (4 § 4 punkten Sambolagen).

Hur delas bostadens värde upp om ni separerar?

Vid en eventuell separation så får ni hälften var, vilket motsvarar andelen som ni har lagt ned. Alltså kan din sambo inte göra anspråk på din andel bara för att hennes egna andel utgör enskild egendom. Detta framgår av en tidigare dom där omständigheterna var väldigt lika de du beskriver (NJA 1995 s. 577).

Vad händer om hon vill behålla sin del av bostaden vid en separation?

Om jag förstod din fråga rätt så undrar du vad som skulle hända med bostaden om din sambo vill behålla sin del i bostaden utan att sälja. Vill båda ha kvar bostaden så kommer det vid en bodelning ske en bedömning om vem som bäst behöver bostaden (16 § 2 stycket Sambolagen). Framgår det av bedömningen att din sambo behöver bostaden bäst så får hon bostaden mot avräkning. Detta innebär att hon måste ersätta dig för din del av bostaden, vilket i ert fall är hälften (16 § 2 stycket Sambolagen).

Vill du inte ha kvar bostaden samtidigt som hon vill det, så har hon även här rätt till att "köpa ut" dig (17 § Sambolagen).

Som du säkert kan utläsa av mitt svar så innebär detta att hur det än skulle gå vid en separation så har du rätt till din andel i bostaden.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare