Egendomsförhållanden efter sambos dödsfall

Jag har flyttat in i ett hus som min sambo köpte innan vi flyttade ihop. Min sambo har två barn med någon annan. Än så länge har vi inga gemensamma barn. Det jag undrar över vad som skulle hända med möbler i huset om han skulle avlida? Jag har flyttat in en del saker här i huset men kan inte bevisa att jag köpte det innan vi flyttade ihop. Kommer detta tillfalla huset om inget annat avtal skrivs?

Lawline svarar

Om en sambo avlider måste de respektive sambornas egendomsförhållanden utredas, oavsett om den efterlevande sambon påkallar bodelning eller inte. Till skillnad från vad som gäller för äkta makar är bodelning inte obligatoriskt för sambor, utan kräver att någon av samborna begär att det ska ske. En bodelning mellan sambor omfattar bara bostad och bohag (till exempel möbler) som införskaffats för gemensamt bruk.

Du skriver i din fråga att du inte kan bevisa att du köpt vissa möbler innan samboförhållandet inleddes. Den funderingen gör sig påmind oavsett om bodelning sker eller inte, eftersom era respektive egendomsförhållanden måste utredas i vilket fall.

När en person avlidit ska som huvudregel en bouppteckning göras senast tre månader efter dödsfallet. Under bouppteckningen klargörs den avlidnes tillgångar och skulder. Den som bäst känner till den avlidnes egendomsförhållanden ska lämna uppgifter därom till bouppteckningen. Uppgiftslämnaren ska på heder och samvete försäkra att uppgifterna som lämnas om den avlidnes tillgångar är sanna och att inga uppgifter avsiktligt utelämnats. Uppgiftslämnaren kan bli skyldig att bekräfta uppgifterna med ed.

Att uppgifterna lämnas under sanningsförsäkran och i förekommande fall bekräftas med ed ger uppgifterna tyngd. Det är enligt 16 kap. 10 § brottsbalken (1962:700) brottsligt att lämna osanna uppgifter eller förtiga sanningen i skriftlig utsaga avgiven under edlig förpliktelse eller på heder och samvete. Om du som efterlevande sambo utelämnar dina möbler från listan över den avlidnes tillgångar, bör det därför inte ifrågasättas.

Om en efterlevande sambo begär bodelning, hanteras samboegendomen separat. De möbler du köpt innan ni flyttade ihop köptes inte för gemensamt bruk och utgör således inte samboegendom. De ska därför inte ingå i någon eventuell bodelning utan tillhör dig. Kan du inte bevisa att möblerna köptes innan samboförhållandet inleddes finns dock en risk för att de kan komma att ingå i en eventuell bodelning såsom samboegendom -men en bodelning behöver inte betyda att du blir av med dina möbler.

Bodelningen går till så att sambornas respektive andelar i samboegendomen räknas ut. Med en sambos andel menas helt enkelt vad den sambon äger. Har ni inga kvitton eller andra inköpsbevis kvar är en rimlig utgångspunkt att ni äger hälften var av bohaget. Från andelarna görs sedan avdrag för sambornas respektive skulder. En skuld ska i första hand täckas av annan egendom än samboegendom, såvida skulden inte är förenad med särskild förmånsrätt i samboegendomen eller på annat sätt är att hänföra till den.

Andelarna slås sedan ihop och värdet delas lika mellan samborna. Därefter ska samboegendomen fördelas. Varje objekt ses för sig, så bohaget följer inte automatiskt med bostaden. Den som bäst behöver bostaden eller visst bohag har rätt att få denna egendom, i utbyte mot att den andra parten får annan samboegendom av motsvarande värde eller pengar. Om din sambo avlidit behöver han inte dina möbler. De bör alltså falla på din lott i bodelningen.

Svaren är hämtade från sambolagen (2003:376) och 20 kap. ärvdabalken (1958:637).

Lawline RådgivareRådgivare