Egendom som trätt istället för enskild egendom

Hej,

Angående äktenskapsförord. Om man skriver enbart att "all egendom som var och en av oss äger innan vi gifter oss förblir enskild egendom".

Om jag har 700 tusen kr i kontanter samt en bostadsrättslägenhet som enskild egendom när jag gifter mig. Jag gifter mig och säljer lägenheten och investerar hela beloppet samt de 700 tusen kr i ett hus med min maka. Detta utgör 70% av husets värde.

Vid skilsmässa, är då huset 70% + hälften av det kvarvarande giftorättsgodset (30%) min enskilda egendom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Genom äktenskapsförord kan du och din maka bestämma att egendom som tillhör er innan äktenskapet ska vara er respektive enskilda egendom, detta framgår av 7 kap 3 § 1 st ÄktB. Enligt 7 kap 2 § 1 p ÄktB är enskild egendom sådan egendom som enligt äktenskapsförord är enskild. Enligt p 6 i samma bestämmelse ska sådan egendom som trätt istället för den enskilda egendomen också vara enskild, om inte annat har kommit överens om i äktenskapsförord. Däremot är avkastning från den enskilda egendomen giftorättsgods om ni inte skriver annat i äktenskapsförordet. Detta innebär att om du och din maka inte skriver något annat i erat äktenskapsförord kommer egendom som trätt istället för den enskilda egendomen också att vara enskild, till exempel pengarna från bostadsrätten. Vill ni att den eventuella vinsten (avkastningen) från bostadsrätten ska vara din enskilda egendom måste ni skriva det i äktenskapsförordet. Isåfall kommer din del i huset vara din enskilda egendom eftersom att huset trätt istället för pengarna.

Om de resterande 30 % i huset utgör ert giftorättsgods ska ni som du säger dela på det vid en eventuell skilsmässa. Dessa 15 % som ni får var är giftorättsgods, men egentligen kan man bara säga att det är er respektive egendom eftersom giftorättsgods och enskild egendom bara är aktuella begrepp under ett äktenskap och inte efter skilsmässa.

Om ni vill ha hjälp med att upprätta ett äktenskapsförord kan ni få det här: http://lawline.se/vara_tjanster/avtal

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare