FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/01/2018

Efterlevande makes rätt att avstå likadelning

Min fars fru gick nyligen bort. De hade delat ekonomi utan gemensamma konton dock finns inget skrivet om detta. De har inga gemensamma barn. Min fars bortgångna fru har två barn från ett tidigare äktenskap. Min far och särkullsbarnen är överens om att barnen ärver sin bortgångna mammas pengar och min far behåller sina pengar. De har inga andra tillgångar är de pengar som finns på deras bankkonton.

Begravningsbyråns säger att lösningen på detta är att min far "hävdar sin giftorätt". Stämmer det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår situationen har din far genom överenskommelsen med särkullbarnen utnyttjat sin rätt att avstå från likadelning vid bodelning enligt 12 kap 2 § äktenskapsbalken. Bestämmelsen ger en efterlevande make (i det här fallet din far) rätt att bestämma att han behåller sin egendom medan den avlidna makens dödsbo behåller dennes egendom. Utnyttjas inte bestämmelsen ska bodelning enligt 9-11 kap äktenskapsbalken förrättas mellan den efterlevande maken och den avlidna makens dödsbo. Jag skulle alltså säga att din far avstått sin giftorätt (alltså rätten till likadelning) snarare än att han hävdat den.

Det är bara den efterlevande maken som kan begära att likadelning inte ska göras och formellt sett behövs inte ens en överenskommelse, utan din far kan ensidigt bestämma detta. Fruns dödsbo kan inte mot din fars vilja tvinga honom att avstå från likadelning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare