Efterlevande makes arvsrätt

min svägerskas man har avlidit, han har ett särkullbarn nu är hon orolig hur det blir med deras bostadsrätt som vi förstår har hon rätt få ut sitt arv direkt, måste svägerskan sälja lägenheten?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna som är relevanta i din fråga finns i Äktenskapsbalken (ÄktB) och Ärvdabalken (ÄB). Eftersom din svägerska var gift med hennes man när han gick bort så ska bodelning ske mellan henne och maken (9:1 jämte 1:5 ÄktB). Efter bodelningen ska kvarlåtenskapen som din svägerskas man lämnade efter sig tillfalla henne, som huvudregeln. Men i och med att han hade ett särkullbarn så har denne rätt att få ut sin arvslott direkt (3:1 st. 1 ÄB).

Om din svägerska och hennes make inte hade några gemensamma barn och särkullbarnet är hans enda bröstarvinge så ska hela kvarlåtenskapen tillfalla särkullbarnet, såvida det inte finns ett testamente som inskränker hennes arvsrätt (2:1 ÄB).

Din svägerska har dock ändå alltid rätt att ur kvarlåtenskapen efter hennes make, så långt som kvarlåtenskapen räcker, få egendom till så stort värde att egendomen tillsammans med egendom som hon hade vid bodelningen eller egendom som utgör hennes enskilda egendom motsvarar fyra gånger prisbasbeloppet, vilket motsvarar 189 200 kronor under 2020 (3:1 st. 2 ÄB).

Frågan om din svägerska kommer att behöva sälja bostadsrätten kan jag tyvärr inte svara på, eftersom jag inte vet mer om situationen. Om hon får behålla lägenheten eller inte beror främst på omständigheterna kring bodelningen. Möjligen är det värt att nämna att om din svägerska, efter bodelningen, har tillräckligt med tillgångar för att lösa ut maken för hans del av husets värde och då behöver hon inte sälja den (11:10 ÄktB). Eller om det finns ett testamente som inskränker särkullsbarnets arvsrätt.

Jag hoppas att du fick ett någorlunda svar på din fråga, återkom gärna om du har ytterligare frågor!

Med vänliga hälsningar,

Nhi TranRådgivare