Efterlevande makes arvsrätt

Maka avlider och inget äktenskapsförord finns skrivet eller gåvor finns. Giftorättsgods uppgår till 700 000kr. 350 000kr får make och resten får två särkullbarn. Om det skulle finnas ett testamente kunde innehållet av det på något sätt vara till nackdel för den efterlevande maken? Till exempel: får den avlidna makan testementera bort en större del av giftorättsgods till sina barn, så att make får mindre än 350 000kr. Kan den avlidna makan skriva i testamentet att just lägenheten som var skrivet på henne ska tillfalla barnen. Tack!

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga!
När en gift person avlider ska det till att börja med göras en bodelning mellan makarna. Detta görs alltid när ett äktenskap upplöses, vare sig det beror på skilsmässa eller att den ena maken avlider, se äktenskapsbalken (ÄktB) 9 kap. 1 §. Bodelningen innebär att makarnas giftorättsgods läggs samman och delas lika. Hälften av giftorättsgodsen går till den efterlevande maken, och den andra hälften utgör den avlidna makens kvarlåtenskap.

Efter att bodelningen skett ska den avlidna makens kvarlåtenskap fördelas mellan arvingar och testamentstagare. Efterlevande make har inte någon laglottsrätt på samma sätt som barn har. Detta innebär att ett testamente mycket väl kan innebära att den efterlevande maken inte ärver något alls. Dock bör det undertrykas att den efterlevande maken har rätt till hälften av det sammanlagda värdet av giftorättsgodset genom bodelningen, varför det inte är säkert att egendomen uppgår till så stort värde att det är möjligt att genomföra ett testamentsförordnande som innebär att barnen får den avlidna makans lägenhet. Dessutom stadgar ärvdabalken 3 kap. 1 § att efterlevande make alltid har rätt till ett arv som, tillsammans med egendom som efterlevande make erhöll vid bodelningen och ev. enskild egendom, utgör fyra prisbasbelopp (fyra prisbasbelopp är 178 000 kr).

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230
Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänligen

Amanda HarryssonRådgivare