Efterlevande make har arvsrätt före gemensamma bröstarvingar

Hej, min far gick bort i våras och min mor har flyttat till demensboende. Mamma är ensam dödsbodelägare, jag och min bror ärver först efter att mamma gått bort. Bouppteckningen är precis klar och där finns all info. Det finns bostadsrätt och ett fritidshus och pengar på banken, jag vill hyra ut bostadsrätten i andra hand till min yngsta son tills vi vet hur vi ska göra med allt,hyran kommer ju in varje månad i så fall. Nu helt plötsligt vill min bror bli utköpt från lägenheten och slippa tänka på den som han säger. Farsarv kallar han det. Jag vill inte ha lägenheten men har svårt att släppa den, ingen kvickfix! Han kan väl inte göra nåt innan mamma gått bort, förstår inte detta? Huset jag o min sambo bor i har jag fått i gåva på 80-talet av mina föräldrar och det finns gåvobrev och skuldebrev att min bror ska ha motsvarande summa vid mammas bortgång allt enligt regl. Kan detta vara anledningen, eller att han vill ha fritidshuset? Är det möjligt att han kan få ut något nu? Vi har fullmakt för mamma. Tacksam för svar i denna fråga.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ifall den avlidne var gift vid tillfället för dödsfallet har den efterlevande maken arvsrätt. Denna arvsrätten går före alla arvingar utom s.k. särkullbarn (3 kap 1 § ärvdabalken). Jag uppfattar det som att både du och din bror är gemensamma barn till din mamma och far. Er mamma hade därför arvsrätt före er när er far avled. Detta gäller så länge er far inte skrev testamente enligt vilket ni skulle ha rätt att få ut ert arv direkt vid hans dödsfall. Om så inte är fallet har din bror inte rätt att få ut arvet nu utan han får vänta tills även er mamma har avlidit. Då får ni ut både s.k. efterarv efter er far (3 kap 2 § ärvdabalken) och arv efter er mamma.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare