Efterlevande make ärver före alla arvingar förutom särkullbarn

Min moster är gift sedan ca:60 år hon är 85 år och hennes man år 92 år. De har inga barn, min mor är död sen 7 år, hennes man är adopterad och har en syster (halvsyster). De är lite skraltiga så vi har hjälpt dem att flytta till lägenhet. Min fråga är, vem är arvinge om min moster går bort eller hennes man går bort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I första hand kommer den andra maken att ärva när någon av din moster och hennes man avlider (3 kap 1 § ärvdabalken). Om inget testamente finns ärver efterlevande make alltid före alla arvingar förutom s.k. särkullbarn. Arvingarna till den först avlidna maken blir istället s.k. efterarvingar, vilket innebär att man istället kommer att få ut arvet när även den efterlevande maken avlider (3 kap 2 § ärvdabalken). Om t.ex. din mosters man skulle avlida först kommer din moster att få ärva honom. När sedan även din moster avlider kommer arvingarna efter hennes make att ha rätt till s.k. efterarv efter honom. Vanligtvis motsvarar efterarvet hälften av egendomen, men kvotdelen kan vara annorlunda beroende på hur egendomsförhållandet såg ut mellan makarna. Ifall t.ex. din mosters make skulle äga 60 % efter en bodelning motsvarar storleken på hans efterarv 60 % av den egendom som finns kvar efter din moster avlidit.

Vem som kommer ärva beror på vilka släktingar som finns i livet. Du skriver att de inte har några barn samt att din mor är död. Detta innebär att du tar hennes plats som arvinge (2 kap 2 § ärvdabalken). Finns det några andra syskon till din moster, eller andra syskonbarn? Om inte är det du som ärver hela arvet efter din moster.

Din mosters make har en halvsyster. Finns inga andra syskon eller syskonbarn efter avlidna syskon ärver halvsystern hela arvet efter din mosters make (2 kap 2 § ärvdabalken).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare